Sava šmakovkas recepte ir teju katra īsta latgalieša sētā. Arī Biķernieku pagasta jaunā uzņēmēja Iļjas Ivanova ģimenē tāda vienmēr bijusi, kas izmantota pašu vajadzībām, taču Iļja to nolēmis likt lietā daudz vērienīgāk.
Vairākus gadus viņš loloja ideju par nelielas stiprā alkohola ražotnes izveidi, kur varētu tapt pat īsts latgaļu konjaks. Īstenot savu ieceri Iļjam beidzot ir izdevies. Taču ar francūžiem šī slavenā dzēriena gatavošanā viņš negrasās sacensties, bet izdomā savas receptes, ar ko pārsteigt grādīgo dzērienu cienītājus.
Uzņēmības netrūkst
Atvērt alkohola ražotni nav viegls uzdevums. Uzņēmums SIA “Kazanova” izveidots tikai pērn, bet pirms tam gadi pieci pagājuši garšu eksperimentos, telpu un līdzekļu meklējumos, ka arī lai saņemtu neskaitāmas atļaujas. Cits jau būtu atmetis ar roku, bet Iļja nav no tiem, kas viegli padodas. 2019. gadā puisis uzvarēja Daugavpils novada domes grantu konkursā, iegūstot 1500 eiro finansējumu sava projekta īstenošanai, kā arī tika uzņemts LIAA biznesa inkubatorā. Pateicoties pašvaldības atbalstam, uzņēmējs iegādājies Itālijā ražotu filtrācijas iekārtu un uzpildīšanas iekārtu, par saviem līdzekļiem nopircis destilēšanas iekārtu. Kopumā savas idejas īstenošanā Iļja ieguldījis jau vairāk nekā 17 tūkstošus eiro. Ražotne iekārtota kādreizējā bērnudārza ēkā Biķernieku ciemā. Savulaik šajā bērnudārzā par pavāri strādājusi Iļjas vecmāmiņa. Tagad telpas daļēji ir tukšas, vienā spārnā apmeties veikals, izveidota svarcelšanas zāle, bet vienu ēkas daļu no pagasta īrē Iļja. Telpas ražotnei izremontējis pats, plāno pamazām labiekārtot arī apkārtni, lai ražotne būtu atpazīstama un ar laiku piesaistītu arī tūristus.
Nelielajā noliktavas telpā plauktos savirknētas gatavās produkcijas pudeles. “Apple wood brandy”, “Mens resort” un “Jigan” – tie ir pirmie Iļjas eksperimenti, kas veiksmīgi izgājuši klientu testu. Sortimenta klāstu drīzumā plānots papildināt ar mētru dzērienu ”Village exotic” un anīsa aperitīvu ”Royal aperitif”.
Visus dzērienus vieno kopīgs uzņēmuma zīmols “Kazanova moonshine”. Iļja joko, ka Kazanova savulaik bijis īsts siržu lauzējs, tāpēc arī savai produkcijai izvēlējies moto “From the men Kazanova””, proti, ja izdzer vīrietis, viņš kļūst par Kazanovu, bet, ja iedzer sieviete, tad viņa iepazīstas ar Kazanovu. Savukārt vārds ‘moonshine’ (mēness gaisma) saistīts ar alkohola vēsturi Amerikā.
Eksperimenti turpinās
Visiem dzērieniem pamatā ir ābolu destilāts, no kura tālāk top uzlējums. Ābolu sulu iegūst no pašu dārzā ievāktiem āboliem. Pagaidām apjomi nav lieli – tiek izmantoti vien 400 litri sulas. No tās tiek gatavota brāga, kas tiek divreiz tvaicēta, iegūstot rezultātā 40 grādus stipru dzērienu, kas tiek filtrēts un uzliets ozolkoka mizām vai dažādām garšvielām. Uzlējums gatavojas no 2 nedēļām līdz mēnesim, tad tiek liets pudelēs un aizvākots.
Katram dzērienam izdomāta sava īpaša recepte, kas ilgu laiku eksperimentu ceļā aprobēta. Piemēram, dzēriens “Mens resort” esot īstu vīru dzēriens, kas satur medu un piparus. Tādu labprāt izbauda mednieki, makšķernieki un pirts cienītāji.
Etiķetes rotā uzraksti latviešu un angļu valodā, jo Iļja plāno ar laiku ražot arī eksportam. Pagaidām viņa produkcijai noiets ir privāti pasūtījumi.
Savā ražotnē puisis plāno ieviest arī ko interaktīvu, kaut ko līdzīgu realitātes šovam, proti, filmēt visu ražošanas procesu, sākot no augļu misas gatavošanas līdz dzēriena pārdošanai un darbam ar klientu, un izvietot sociālajos tīklos. Šāda pieeja mūsdienās esot ļoti populāra. Tas būšot pirmais alko-life blogs kanālā youtube. Iļja atzīst, ka šis blogs būs ne tikai pašreklāma, bet savdabīga jauna uzņēmēja video dienasgrāmata. Pašlaik savu uzņēmumu puisis popularizē sociālajos tīklos facebook un instagram. Ar laiku viņš plāno ražotnē rīkot arī ekskursijas.
Ja kādam ir saglabājusies šmakovkas receptes no savas vecmāmiņas pūra lādes, bet nav iespējas to pašam pagatavot, var droši vērsties pie jaunā uzņēmēja – tas ir viens no pakalpojumiem, ko viņš plāno piedāvāt saviem klientiem. Šobrīd galvenais mērķis esot nopelnīt, lai var nopirkt apjomīgāku destilēšanas iekārtu lielāka produkcijas apjoma ražošanai. Iļja domā, ka ar laiku varētu ražot arī vīnu, taču tā ir pavisam cita tehnoloģija, tāpēc to pagaidām atlicis uz nākotni.
Kad Iļja izdomājis veidot savu uzņēmumu, daudzi viņam teikuši, ka tas nav reāli, taču tas puisi nav apturējis. Uzņēmības viņam vienmēr bijis pārpilnām, jau skolas gados Iļja allaž izdomājis sev kādu nodarbi, piemēram, frizējis savus klases biedrus – ne jau par naudu, bet sava prieka pēc. Pirms dažiem gadiem nolēmis pievērsties alkohola ražošanai – ne tikai, lai liktu lietā savu senču receptes un ar to pelnītu, bet arī lai mudinātu patērētājus lietot kvalitatīvu vietējo produktu. Attīstot savu uzņēmumu, Iļja iecerējis atbalstīt un popularizēt arī savu dzimto pagastu — Biķerniekus.