Skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) ir organizācijas Junior Achievement izglītojoša rakstura iniciatīva, kas aicina skolēnus veidot un vadīt pašu veidotus mācību uzņēmumus. Tie pilda īsta uzņēmuma funkcijas un darbojas reālā vidē – skolēni ražo un pārdod preces vai pakalpojumus. Ar ilglaicīgām tradīcijām 16 gadu garumā, SMU tiek veidoti arī Daugavpils novada Vaboles vidusskolā. Piemēram, šajā mācību gadā ir izveidoti četri uzņēmumi, kuros iesaistījušies skolēni no 6. līdz 11. klasei. Vaboles vidusskolā šo iniciatīvu uzsāka un iedzīvināja matemātikas un ekonomikas skolotāja Veneranda Kucina.
“Pirmais SMU Vaboles vidusskolā radās 2002. gadā. Šī iniciatīva sākas tad, kad nejauši nokļuvu Junior Achievement kursos, kur tika stāstīts par šo iespēju. Toreiz man bija audzināmā klase, tajā bija aktīvas meitenes, kurām es pastāstīju par šo ideju. Atceros, ka pirmais SMU “Foto smaids” sniedza fotopakalpojumus, jo toreiz vēl nebija viedtālruņu. Meitenēm bija fotoaparāts un skolasbiedri labprāt izmantoja šo pakalpojumu,” atminas V.Kucina.
Šo gadu laikā Vaboles vidusskolas paspārnē tapuši ap 50 skolēnu mācību uzņēmumi. Katru gadu skolēni piedalās Ziemassvētku tirdziņā Daugavpilī tirdzniecības centrā Solo, pēdējos trīs gadus skolēni uzdrošinājušies tirgoties arī Rīgā. Šajā mācību gadā diviem uzņēmumiem – “Otra elpa” un “Brīnumiņš” – bija iespēja būt to 170 SMU vidū, kuri savu preci tirgoja Domina Shopping tirdzniecības centrā Rīgā, pasākumā “CITS BAZĀRS” . Tirdziņu apmeklēja vairāk nekā 30 000 apmeklētāju.
Mācību uzņēmums “Brīnumiņš”, kuru vada 6. klases skolnieces Karīna Zolnerčika un Laura Vaidere (skolotāja – konsultante Anita Skrinda), ražo adītas un tamborētas preces bērniem, Ziemassvētku rotājumus, kā arī apsveikuma kartītes. Uzņēmuma produkcijas tapšanā liels nopelns ir arī Karīnas mammai Jeļenai, kura ir talantīga rokdarbniece.
Vēl lielāka uzņēmējdarbības pieredze ir 11. klases skolniecēm Elīzai Skrupskai un Guntai Vaiderei, kuras izveidojušas SMU “Otra elpa” (skolotāja – konsultante Veneranda Kucina). “Mēs ražojam džinsu somas un penāļus no otrreiz lieta džinsu auduma. Mana brāļa sieva vasarā mācījās kursos un mums piedāvāja uzšūt somas, lai nezustu iemaņas. Mēs griežam piegrieztnes un tirgojam, savukārt viņa šuj,” par sadarbību stāsta Elīza. Meitenēm šis ir jau otrais uzņēmums, iepriekš viņas tirgojās ar rotaslietām. Viņas neslēpj, ka tagadējai precei ir lielāks noiets. “Rīgas tirdziņā arī bija uzņēmumi, kas ražoja dažādus maisiņus, bet, manuprāt, tiem bija plānāks audums. Mums ir iešūta oderīte un džins ir ļoti izturīgs materiāls,” preci reklamē Elīza. “Rīgā pircēji bija daudz aktīvāki, viņi izrādīja lielāku interesi par preci un arī vairāk iegādājās, salīdzinot ar Daugavpili. Daugavpilī pārsvarā apmeklētāji pienāca, apskatījās un aizgāja,” novēroja Gunta Vaidere. Jaunās uzņēmējas džinsu somas tirgo par 15-16 eiro, penāļus par 5-6 eiro.
Veneranda Kucina stāsta, ka tirgošanās pieredze Rīgā ir ļoti vērtīga un skolēniem sniedz jaunas atziņas. “Viena no svarīgākajām atziņām ir tā, ka Rīgā ir jāprot runāt vismaz trijās valodās. Bija gadījumi, kad pircēji uzdeva jautājumus tikai angļu vai krievu valodā, bet bērniem bija jāprot uz tiem atbildēt. Tāpēc tagad skolā vairs nerodas jautājumi, kāpēc ir jāmācās un kur var noderēt svešvalodas.”
Uzņēmējdarbības pieredzi apgūst arī māsas Anastasija un Jeļena Kazarinas (SMU “Zelta rociņas”, skolotāja – konsultante Agnese Kokina), veidojot apsveikumu atklātnes. “Mūsu atklātnes ir pašizgatavotas, krāsainas un ar draudzīgām cenām, lai varētu labi pārdot. Manai māsai ir labas idejas, savukārt es tās cenšos realizēt uz papīra. Vienkāršākas atklātnes maksā 80 centi, sarežģītākas – 2 eiro,” stāsta Anastasija. Viņas neslēpj, ka tirgojoties ar atklātnītēm, ir nopelnījušas līdz pat 90 eiro, kas ir noderīga kabatas nauda personīgajiem tēriņiem.
Arī māsas Aļona un Anželika Kleķeres apvienojušas spēkus, izveidojot SMU “Lote” (skolotāja – konsultante Dina Žilvinska). Viņas veido interesantas krājkasītes stikla burciņu formā. “Sākotnēji māsa vēlējās nopelnīt naudu, arī skolotāja mudināja, tāpēc nolēmu iesaistīties. SMU sniedz iespēju iemācīties, kā jātirgo, kā runāt ar cilvēkiem, kā pārdot savu preci, lai tas būtu izdevīgi gan pircējam, gan pārdevējam,” secina Anželika.
Veneranda Kucina stāsta, ka Vaboles vidusskolā skolēniem ir izvēles iespējas – rakstīt zinātniski pētniecisko darbu vai dibināt mācību uzņēmumu un prezentēt savu biznesa plānu. Jāatzīmē, ka mācību uzņēmumam jāiziet pilns attīstības cikls – no reģistrācijas līdz pat likvidācijai. Ja biznesa ideja ir īpaši veiksmīga, ir iespēja nākamajā mācību gadā uzņēmējdarbību turpināt.
Ar savu pieredzi Vaboles vidusskolas skolotāji labprāt dalās arī ar citu novada skolu pedagogiem, tomēr interese ir maza, jo katra skola jau atradusi savu virzienu interešu izglītībā. Vēl viens skolēnu mācību uzņēmums šajā mācību gadā darbojas tikai Salienas vidusskolā.